Kan du huske…

Mange mennesker har haft modelbygning som hobby, da de var børn og unge. For mange holder den ved som hobby gennem livet, men for andre bliver modelbyggeriet et kært minde.

Timerne, der blev brugt i dyb koncentration, da den flotte veteranbil i plast skulle sættes sammen af de mange komponenter, som lå i æsken, man fik til jul – ja, de timer gik bedre end så mange andre, og stolt var man, da man kunne vise det færdige resultat frem. Pointen ved det hele var, at man selv havde lavet modellen færdig. Det kunne da godt være, at far kunne have hjulpet, så det hele var gået hurtigere, men så var det jo ikke ens egen model, ens eget værk.

Måske har du, som tiden er gået, fået lyst til at genoptage din gamle barndomshobby igen. Så er der masser af muligheder rundt omkring i landets modelbyggerklubber. Du kan også indrette dig et særligt modelbyggerværksted derhjemme, hvor du kan dyrke din hobby. Du kan for eksempel hænge flotte plakater med udvalgte motiver af modeller, gamle veteranbiler, fly og andet, som du arbejder med at bygge modeller af. Det vil sætte en fantastisk stemning og gøre dit modelbyggeri endnu sjovere. I det hele taget vil du kunne finde plakater med lige netop de motiver, du synes passer til dit rum, og fidusen ved det hele er, at du hurtigt kan skifte plakaterne ud og erstatte dem med nogle andre. Plakater er ikke så dyre, og derfor kan du have flere stående, du kan skifte med, eller du kan løbende forny din samling. Her er netbutikken Dear Sam i første række med et hav af forskellige motiver og størrelser.

Hvis du vil studere definitionen på en modelbygger, så forklarer ordbogen, at det er en person, der bygger modeller af fly, skibe, huse, biler m.v. – og du kan sikkert genkende dig selv i dette. Men der er mange versioner af en modelbygger. Nogle vælger at bygge nøjagtige skalamodeller af eksempelvis huse og skibe. Nogle bliver så flotte, at de ender på lokale museer rundt omkring, hvor eksempelvis en model af et handelsskib fra 1700-tallet kan indgå i en udstilling om vores handel i den florissante tid, hvor vi havde en af landets store fremgangsperioder. Det kan blive en ambition af lave modeller, der er så korrekte i deres udformning og proportioner, at det kan tage årevis at bygge en model. Nogle gange går en flok klubmedlemmer også sammen om at bygge en nøjagtig skalamodel, så det bliver et fælles projekt.

Andre vælger at bygge mindre nøjagtige modeller af eksempelvis fly, men satser i stedet på, at de rent faktisk kan flyve. På den måde bliver modelbygning også en fleksibel hobby, som man kan dyrke på det plan, man vil, og med de ambitioner, som man nu engang kan overskue.