Hvad med en ny hobby i 2022?

Det er nytårstid, og dermed er det også den tid på året, hvor vi gerne sætter os nye mål for det kommende år. Nytårsforsætter kalder vi det, og ofte sætter vi os nogle mål, som vi slet ikke kan holde. ‘Jeg vil tabe mig 20 kilo’; ‘Jeg vil holde op med at drikke/ryge/spise lakrids’ – ja, der er mange forsætter, som vi sætter op for os selv, og som vi efter kort tid må se i øjnene, at vi ikke kan overholde.

Her vil vi foreslå, at du sætter dig et mere beskedent mål, nemlig at få en ny hobby: Modelbygning. Den vil til gengæld give dig en varig glæde, for al erfaring viser, at hvis man kaster sig over modelbygning, så hænger det ved, og vi får mere og mere lyst til at udfordre os selv med spændende og sjove byggerier.

Mange muligheder for modelbyggeri

Der er et hav af muligheder, hvis du vil kaste dig over din nye hobby med at bygge modeller. Man kan bygge modeller af hvad som helst fra fly til hospitaler, og man kan hele tiden udvide sit repertoire. Det er vigtigt, at man får fat i et hjørne af modelbyggeriet, som kan give en en varig glæde, så man kan bevare sin selvtillid som modelbygger. Hvis man konsekvent går i gang med projekter, man ikke kan realisere, kan man hurtigt miste modet, og omvendt skal man heller ikke vælge for lette udfordringer, for så forsvinder det spændende ved hobbyen. Fidusen er at ramme det niveau, hvor man på én gang bliver udfordret og kan se, at man kan nå sine mål som modelbygger.

Lav dit eget hobbyrum

Hvis du vil kaste dig over modelbyggeriet, er det vigtigt, at du får skabt dig dit eget helle i dit hjem, hvor du kan dyrke din hobby. Kan du for eksempel indrette et særligt rum, som du kan bruge, så er det alle tiders. Skab dig nogle hyggelige rammer for din hobby med et flot kludetæppe på gulvet, så rummet bliver hjemligt og hyggeligt. På Trendcarpet kan du finde et hav af forskellige mønstre og størrelser, så du kan finde et kludetæppe, der netop passer ind i de rammer, du har. Med de rette omgivelser er du for alvor klar til at dyrke din nye hobby.

Find nye venner med den samme hobby

En hobby er en af de bedste måder at stifte nye bekendtskaber på. Du kan for eksempel melde dig ind i en klub for modelbyggere og på den måde møde mennesker, der har den samme interesse som du selv, og du kan finde nye venner, som måske også har noget til fælles uden for modelbyggeriets rammer. At være medlem af en klub giver også nye muligheder for at løse opgaver, som man ikke kan løse alene. Måske vil I kaste jer over en særligt udfordrende model? Måske vil I skabe en model af hele bymidten af den by, som I bor i? Der er rigtig mange muligheder at vælge imellem, hvis man er medlem af en klub og på den måde kan skabe noget i fællesskab.